Cicero

XIII Armenteira

Camino Portugues: Pontevedra - Armenteira

17 september 2021

Dag 14  Pontevedra – Armenteira (± 22 km)           Na Pontevedra verlaten wij de camino central en kiezen wij voor de Variante Espiritual. Je loopt terug richting de kust, passeert het zeer mooie dorpje Coimbra om vervolgens de kust weer achter je te laten. Vanaf Coimbra klim je over goede schaduwrijke paden flink omhoog. Halverwege de beklimming pauzeren wij bij een klooster om ten slotte, met heel wat hoogtemeters in de benen, aan te komen bij het klooster van Armenteira. Na het bezoek aan het klooster gaan we per taxi naar ons overnachtingsklooster in Poio.

Terwijl de ‘Camino Portugues’ in min of meer rechte lijn van Pontevedra naar Padron loopt, en vandaar verder naar Santiago, maakt de ‘Variante Espiritual’ een omweg via de kustplaats Vilanova de Arousa. De komende drie dagen zullen we deze ‘spirituele variant’ volgen, die ons langs verschillende kloosters en andere religieuze bezienswaardigheden zal voeren (foto 1). Daartoe nemen we zo’n tien kilometer ten noorden van Pontevedra afscheid van allen die de centrale route volgen. Onder hen ook onze nieuwe Nederlandse camino-vriendin, met wie ik gisteren een tijdlang samen heb gelopen. Op het plein voor de Capilla de la Virgen del Camino, waar mijn reisgenoten nog even binnengaan om hun pelgrimsstempel te halen, is ook zij weer opgedoken. ‘En groupe’ lopen we de stad uit, om de eerste kilometers gezamenlijk af te leggen. Dan slaan wij af in westelijke richting, naar het plaatsje Poio, terwijl de anderen rechtdoor lopen om de gangbare Camino Portugues te volgen. Ineens is het weer rustig op ons pad…

Het weer is somber en grijs, wat de hele omgeving een enigszins mistroostig aanzicht verleent. De eerste uren blijft het nog wel droog, maar bij de kust worden we opgewacht door nevelige verten, die even later overgaan in druilerige regenvlagen. Beneden aan de baai bij het plaatsje Combarro maak ik vanonder een afdakje mijn voorlopig laatste foto’s (foto 4-5). Daarna moet ik mijn camera echt opbergen, om waterschade te vermijden.

Hier ook begint de lange klim naar ons eindpunt van vandaag, het klooster Armenteira dat gevestigd is op de top van de Monte Castrove.  We zijn nog niet op weg of het begint echt hard te regenen. We willen schuilen bij een overdekte wasplaats langs de weg, maar die wordt bezet gehouden door een plaatselijke (was-)vrouw. Gelukkig zien we wat verderop een overstekend dak waar we precies met z’n allen onder passen. Alle mogelijke regenkleding wordt nu aangetrokken, en alle meegenomen etenswaar verorberd. Het ziet er niet naar uit dat het droog wordt of dat we onderweg nog wat te eten zullen krijgen.

Als het even wat minder hard lijkt te regenen wagen we het erop, en gaan we weer op pad. Nu moeten we wel door tot we boven zijn. Ieder voor zich, niet nadenken, één voet voor de andere… Ik begrijp nu pas dat er enige waarheid schuilt in dit cliché. Als ik na verloop van tijd op- en omkijk zie ik dat we nog maar met twee man (letterlijk) over zijn. De rest is uit zicht geraakt. Maar we lopen in een goede ‘cadans’, en klimmen dus in ons eigen tempo verder. Af en toe worden we opgehouden door een verraderlijk stukje afdaling waarop we voorzichtig voort glibberen, maar allengs naderen we de top.

Na een laatst bocht in het pad staan we voor de kloosterpoort van het Mosteiro de Santa Maria da Armenteira (foto 6). En – beter nog – bij de ingang van een café! Binnen pellen we onze druipende regenkleding af, en bestellen bier. Wíj́ hebben het in elk geval gehaald.

Na verloop van tijd komt de een na de ander binnen ‘druppelen’, totdat we weer compleet zijn. En hoewel dit het eindpunt is van deze etappe, moeten we toch verder. Omdat we hier blijkbaar niet kunnen overnachten gaan we per taxi terug naar het klooster van Poio. Tegen de tijd dat we daar aankomen is het droog, en schijnt zelfs de zon nog even…!

Het Mosteiro San Xoan de Poio is (ook) een prachtig klooster (foto 7-9), dat we nog even kunnen bezichtigen voordat we ons terugtrekken in de ons toegewezen kloostercel. De kamers zijn trouwens voorzien van alle noodzakelijke moderne gemakken, zoals een warme douche en een heerlijk bed.

Bekijk de foto's

Wandelblogs

Iedere zaterdag (bijna) wandel ik in de omgeving van Utrecht. Door weer en wind, bij nacht en ontij (bij wijze van spreken). Dat komt niet doordat ik zo ondernemend ben, maar door het feit dat ik me in de zomer van 2012 heb aangesloten bij een wandelgroep. Heerlijk! Ik hoef niet alles zelf te plannen of te organiseren, maar vooral te zorgen dat ik op zaterdag bijtijds opsta en mij op het afgesproken uur bij de startlocatie meld. Die startplaats wisselt wekelijks, en daarmee uiteraard ook het wandeltraject.

Na verloop van tijd ben ik onderweg wat foto’s gaan maken, die ik achteraf – tezamen met een kort begeleidend commentaar - deel met mijn fellow-travellers. Sinds begin 2014 doe ik dit online, in de vorm van een soort weblog: mijn wandelblog. Omdat het voor mij elke keer weer een verrassing is waar ik zal lopen, moet ik ook mijn foto-onderwerpen ter plaatse (en in het voorbijgaan) als zodanig herkennen. Dat heeft wel iets van een wekelijkse ‘blind date’.

Het merendeel van mijn 'dates' bestaat uit “Utrechtse landschappen”, hoewel we ons af en toe ook buiten de regio wagen. Dat levert dan "Uitheemse landschappen" op, of - meer specifiek - "Kustlandschappen".

Op een gegeven moment ben ik van wandelgroep geswitcht. Vier jaar lang maakte ik deel uit van de wandelgroep LOOP, waarin ik  met veel plezier gewandeld heb. Toen die groep dreigde te worden opgeheven heb ik met een aantal mede-lopers een soort 'doorstart' gemaakt. Sinds die tijd loop ik dus met de "Doorlopers".

Nu, na inmiddels meer dan 10 jaar wandelen, loop ik nog steeds met evenveel plezier. Alleen merk ik dat we - uiteraard - vaker dezelfde routes lopen. En dat mijn teksten en beelden bijgevolg in herhaling gaan vervallen. Dat is voor mij voldoende reden om niet alles wat ik loop nog in mijn 'wandelblog' te melden...

Sorry daarvoor.

Een reisverslag

Rondreis door Ierland

Zeven dagen in Rome

Copyright © Paul Lamandassa 2007-2024 | Powered by CMSimple| Template: ge-webdesign.de| Login